Avainlippu auttaa kuluttajaa, yritystä tai vaikkapa sisäänostajaa valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon. Yleisön hyvin tuntema merkki on viestinyt luotettavasti kotimaisuudesta jo 52 vuotta, ja mikä parasta: Avainlippu vaikuttaa tutkitusti ihmisten ostopäätökseen.

Markkinointi & Mainonnan ja Taloustutkimuksen Arvostetuimmat brändit 2017 -selvitys julkaistiin perjantaina 22. syyskuuta, 2017. Kymmenen kärki on pysynyt vuosikausia lähes muuttumattomana. Ykköspaikkaa on sinnikkäästi pitänyt Fazerin Sininen, suomalaisten suosikkisuklaa.

Ryhmänä arvostustaan kasvattivat niin sanotut alkuperämerkit eli merkit, jotka kertovat tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta. Kymmenen kärjestä löytyi peräti kolme tällaista alkuperämerkkiä: Joutsenmerkki (sijalla 5), Hyvää Suomesta -merkki (sijalla 7) ja meidän eli Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki (sijalla 8). Avainlippu nousi hienosti TOP 10 arvostetuimman brändin joukkoon.

Kiitämme lämpimästi kaikkia 2 407 yritystä, jotka kantavat Avainlippua sekä liiton sinnikästä ja ahkeraa työporukkaa, joka edistää merkkiä omassa työssään joka päivä. Olemme tehneet joitakin asioita oikein, kohtaamiset ja kokemukset kertovat sen. Vietimme torstaina 21. syyskuuta liiton 105-vuotissyntymäpäiviä työn merkeissä ja seuraavana päivänä saimme syntymäpäivälahjaksi tämän huipputuloksen. Olemme asiasta erittäin iloisia ja ylpeitä ja palkintosija kannustaa meitä jatkamaan työtä yhdessä jäsenyritysten kanssa.

Avainlippua kannattaa juhlistaa ja pitää huolta siitä, että merkki näkyy riittävän laajasti omassa yrityksessäsi. Olethan ylpeä arvostetun merkin haltija – anna sen siis näkyä ja tuoda lisäarvoa liiketoiminnallesi.