”Monelle tulee edelleen yllätyksenä, että meidät omistaa yrityksen perustajan, suomalaisen Juhani Ahon viisi lasta”, Aavan markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Hoffström kertoo. ”Meillä omistajat ovat läsnä ja lähellä. Meidät erottaakin monista muista kilpailijoista juuri sopivankokoinen organisaatio, joka on nopea liikkeissään ja ketterästi kehittyvä.”

Aavan ydintekemistä ovat laadukas työterveyshuolto ja erikoislääkäritoiminta, jotka työllistävät Suomen parhaita ammattilaisia. Aavassa ei levätä laakereillaan, vaan uutta kehitetään jatkuvasti. Monet asiakkaat, varsinkin työterveyden potilaat ovat tottuneet hoitamaan asioita sähköisesti. Siksi Aava lähti kehittämään digitaalista palvelua, joka tarjoaa asiakkaille nopeaa, joustavaa sekä laadukasta hoitoa, ja säästää samalla aikaa ja kustannuksia. Syntyi Luotsi-palvelu.

Uusi digitaalinen palvelu apuna

Aavan koko on auttanut myös digitaalisessa harppauksessa. ”Koko toimii eduksemme – olemme riittävän iso, jotta kykenemme vastaamaan isoihin toimintaympäristön muutoksiin ja riittävän pieni, jotta voimme tehdä muutoksia nopeasti”, Aava Luotsin liiketoimintajohtaja Ossi Koskinen kuvailee.

Joskus digitaalisten palveluiden kehittämistä haittaa se, etteivät alan ammattilaiset ja sovelluskehittäjät istu samojen pöytien ääressä. Luotsista tekee vaikuttavan juuri hoitajien, lääkärien ja digikehittäjien välitön yhteys, Koskinen selittää. ”Yhteistyö todella nopeuttaa kykyämme ottaa uusia, asiakkaille tärkeitä palveluita nopeasti käyttöön – näistä esimerkkeinä ovat sähköinen reseptinuusinta ja pitkäaikaissairauksien seurantaohjelmat.”

Luotsin perusidea on, että asiakkaat saavat apua jo ensimmäisestä kontaktista lääkärikeskukseen. ”Pompottelu nettiajanvarausten, lääkärikäyntien, puhelinsoittojen, chattien, googlettamisen ja niin sanotun lääkäriflipperin välillä katoaa, kun Luotsin ammattilaiset ottavat tilanteen haltuun ja ohjaavat potilaan oikeaan paikkaan. Luotsi myös seuraa, että asiat etenevät oikeaan suuntaan vastaanottojen välillä ja niiden jälkeen”, Koskinen kertoo.

Eräs Luotsin tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että turhat lääkärikäynnit vähenevät. ”Esimerkiksi videoyhteys mahdollistaa työhöntulotarkastuksen ilman fyysistä lääkärikäyntiä. Perusflunssan voi todeta jo äänestä ja siihen voi antaa hoito-ohjeet ja sairausloman ilman lääkärikäyntiä. Palveluiden digitalisoinnin pitäisikin perustua asiakkaan arjen helpottamiseen, eikä lyhyen ajan voittojen tavoitteluun. Aavan Kyllä hoituu -slogan ohjaa myös digitaalisten palveluidemme kehittämistä”, Koskinen toteaa.

Kyllä hoituu -ajattelutapa on kaiken takana, mitä teemme. Potilasta ei jätetä yksin ja varmistamme, että hän on aina tietoinen siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Tarvittaessa hoidonjärjestelijämme on yhteydessä potilaaseen ja varaa lääkärin vastaanotolla sovitut jatkotutkimukset ja antaa tarvittavat ohjeet”, Hoffström jatkaa.

Hyvinvointi on tärkeä osa yhteiskuntaa

Aava kehittyy nopeasti. Vain muutama viikko sitten lanseerattiin yrityksen uusin liiketoimintamuoto, Aava Virta -palvelu, joka tarjoaa monipuolisia hyvinvointipalveluita ja valmennustoimintaa yksilöille ja yrityksille. Valmennusohjelmat toteutetaan tietoon ja tutkimukseen pohjatuvilla metodeilla.

”Hyödynnämme yksilöiden palvelujen räätälöinnissä muun muassa Virta-hyvinvointitestiä ja sen tuloksena syntyvää Virta-indeksiä. Virta-indeksi antaa kokonaiskuvan siitä, miten ihminen voi, missä asioissa elämä on tasapainossa ja minkä kehittämiseen kannattaa keskittyä”, Hoffström kertoo.

Jaksamiseen liittyvät kysymykset ovat jatkuvasti esillä ja ihmiset kaipaavat henkilökohtaista tukea ja konkreettista apua oikeiden valintojen tekemiseen. Virta-palvelu peräänkuuluttaa vastuullisuutta ja laatua – sen takaa löytyy huippuasiantuntijoita ja lääkäripalvelut ovat jatkuvasti käyttäjien hyödynnettävissä.

Hyvinvoiva ihminen on aktiivinen kansalainen

Aava maksaa veronsa Suomeen ja työllistää suomalaisia terveydenhoidon ammattilaisia sekä huolehtii laadukkailla työterveyspalveluillaan suomalaisten työntekijöiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Sen lisäksi Aavan missiona on saada suomalaiset voimaan paremmin. ”Sairauksien hoitamisen lisäksi painotamme tekemisessämme yhä enemmän asiakkaidemme terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämistä ja edistämistä. Virta-palvelut ovat vahvistamassa tätä asiakaspolkua,” Hoffström sanoo. ”Tavoitteenamme on saada lisää hyvinvoivia ja energisempiä suomalaisia, jolloin myös sairauspoissaolot vähenevät ja sitä kautta myös työn tuottavuus kasvaa.”

Aavalle yhteiskunnallinen vastuu tarkoittaa myös huolehtimista niistä suomalaisista, jotka eivät mene lääkäriin, ellei ole pakko – ja eivät aina silloinkaan. Tästä vastuullisuudesta hauska, mutta tärkeä esimerkki oli Aavan Jäärähuoltokampanja. ”Kampanjan kohderyhmänä oli niin sanottujen jäärien läheiset, jotka ovat huolissaan perheen jäärän terveydentilasta ja pärjäämisestä. On paljon suomalaisia, varsinkin miehiä, jotka eivät ole käyneet lääkärissä esimerkiksi armeija-aikojen jälkeen. Kampanja sai loistavan vastaanoton ja jäärähuolto-terveystarkastuksia menee kaupaksi jatkuvasti”, Hoffström iloitsee.

Lue lisää Aavasta »