”Toimintamme ydin on laadukkaiden HR- ja lakipalveluiden tuottaminen asiakkaidemme elämän ja liiketoiminnan helpottamiseksi,” HR Legalin toimitusjohtaja Marjo Risku kertoo. ”Tavoitteemme on ymmärrettävyys ja luottamus ­– olemme huippuosaajia työsuhdejuridiikassa ja -lainsäädännössä, mutta lähestymistapamme on maanläheinen ja arjen tarpeisiin sopiva.”

HR Legal Servicen työtekijöistä suurin osa on juristeja, jotka pyrkivät murtamaan ammattikuntaan kohdistuvia myyttejä. Yrityksen juristit eivät puhu koukeroisilla ilmaisulla tai ole vaikeasti lähestyttäviä, vaan heillä on aito ymmärrys yritysten arjesta. ”Nimenomaan arjesta asiakkaidemme kysymyksetkin nousevat, joten niihin pitää osata vastata arjen kielellä ja tarjota selkokielisiä, helposti lähestyttäviä ratkaisuja”, Risku pohtii.

Yrittäjät ovat itse harvoin juridiikan asiantuntijoita. Osa lakipykälistä mahdollistaa erilaisten tulkintojen tekemisen, eikä pelkkä oikean lainkohdan löytäminen lakikirjasta riitä sen ymmärtämiseen. HR Legalin juristit auttavat asiakkaita esittelemällä erilaiset vaihtoehdot, joilla edetä ja kertovat, mitä kunkin vaihtoehdon toteuttaminen käytännössä tarkoittaisi.

HR Legalin toimintaa ohjaavia arvoja ovat oikeudenmukaisuus, luottamus, tahto ja näkemys, Risku kertoo. ”Lähdemme aina asiakastyöhön pyrkimyksenä saada aikaan hyvää. Oikeudenmukaisuus tietysti kumpuaa juridiikasta – laki kuvaa, miten toimitaan oikeudenmukaisesti ja laillisesti. Meidän vastuumme on auttaa ja palvella asiakkaita, jotta heidän yrityksenä toimivat voimassa olevien lakien mukaisesti.”

Lähtökohtana luottamus

HR Legalin työsuhdejuridiikkaan liittyvä palvelu, HR- ja lakikartoitus, selvittää yrityksen nykytilanteen. Lakisääteiset velvoitteet ja vastuut säätyvät portaittain yrityksen koon mukaan. Palvelulla yritykset saadaan ajan tasalle siitä, mitä velvoitteita yrityksellä on ja mitä toimenpiteitä olisi hyvä tehdä seuraavaksi.

Juridisen konsultaation kautta asiakas saa myös itse työkaluja HR- ja lakiasioiden pyörittämiseen. ”Kun asiakas on asioinut kanssanne muutaman kerran, hän oppii itsekin hoitamaan tilanteet. Työsuhteiden johtaminen on toimivampaa, kun työnjohtajat ja esimiehet hoksaavat asioita ajoissa”, Risku kuvailee.

Monelle tulee yllätyksenä että lakikonsultointi voi myös parantaa työilmapiiriä. ”Konsultteina olemme pääasiassa asiakkailla töissä, jonne arvostuksen ja luottamuksen kulttuuri kulkee mukanamme. Tuomme esimerkiksi tulehtuneeseen työilmapiiriin ulkopuolisen näkökulman ja kyvyn ajatella uudella tavalla”, Risku kertoo.

”Valmennuksen keinot auttavat asioista puhumisessa ja eteenpäin menemisessä. Luottamus on meille ensisijaisen tärkeää, sillä työskentelemme myös arkojen asioiden parissa. Useat asiakkaat ostavat meiltä säännöllisesti palveluita, joten olemme luottamuksen myös ansainneet.

Parasta työssämme on nähdä, kun asiakkaat laittavat apumme pohjalta työnantajavelvoitteet kuntoon ja heille tulee tärkeäksi, että asiat hoidetaan mallikkaasti lain mukaan”, Risku summaa.

Suomalainen työelämä paranee lakeja noudattamalla

”Toimimme pääosin Suomen markkinoilla, asiakkaamme ovat pääosin suomalaisia ja toimimme Suomen lain ympärillä, joten Avainlipun hakeminen oli meille looginen valinta. Se on meille tärkeä juttu. Haluamme omalla pienellä osuudellamme vahvistaa suomalaista osaamista”, Risku sanoo.

HR Legal haluaa saada suomalaisten työpaikkojen työelämälainsäädäntö- ja HR-asiat toimimaan fiksummin. Riskun mukaan PK- yritykset eivät välttämättä osaa hyödyntää lain mahdollistamia asioita, koska lakia ei ymmärretä.

”Meidän roolimme onkin olla kaikessa mukana asiakkaan rinnalla. Avainlippu-verkostoa hyödyntämällä haluamme tuoda yrityksille tietoa, etteivät juristipalvelut ole vaikeita hyödyntää tai hankkia. Ne ovat hyödyllisiä ja tarpeellisia, jotta että asiat voidaan tehdä oikein.”

Lue lisää HR Legal Servicesistä »