Festivo-laitteita valmistava Suomen Kotikylmiö Oy on toiminut Hollolassa jo kahden vuosikymmenen ajan, vuodesta 1994 lähtien. Kylmälaitteet ovat käyneet läpi valtavia muutoksia yrityksen taipaleen aikana. Osa muutoksista johtuu erilaisten lakipykälien muutoksesta, osa taas markkinoiden kysynnän muutoksesta. ”Me käytämme ympäristöystävällisiä kylmäaineita tuotteissamme. Sitä ei ole määrätty lailla, mutta se on meidän valintamme”, painottaa Englund. Samaan hengenvetoon hän jatkaa: ”Vanhat kylmälaitteet olivat todellisia sähkösyöppöjä. Nykyaikaiset laitteet eivät enää kuluta sähköä yhtä paljon ja niiden sähkölasku on vain noin 40 euroa vuodessa.”

Kaikki Festivo-tuotteet valmistetaan Hollolassa. Vaikka tuotantoprosessissa hyödynnetään viimeisintä nykyteknologiaa, tehdään laitteet suurimmaksi osaksi käsin. ”Meiltä asiakas saa aina tarpeitaan vastaavan kustomoidun tuotteen ja laitteen valmistaa aina joku oikea henkilö”, Englund kertoo. Suomen Kotikylmiö valmistaa noin 7000 kylmälaitetta vuodessa 60 työntekijän voimin. Tämä tuotantomäärä mahdollistaa käsityön suuren osuuden.

Asiakaspalautteella voi vaikuttaa

Suomen Kotikylmiö Oy on alalla harvinaisuus, sillä se on ainut kotimainen kodin kylmälaitteiden valmistaja. Sen valikoimaan kuuluu niin ammattikäyttöön tarkoitettuja kylmälaitteita kuin lääke- ja laboratoriokaappeja. Tärkein tuotekategoria on kuitenkin kotikäyttöön tarkoitetut kylmälaitteet. Festivon kylmiöpakastinyhdistelmä, eli jääkaappipakastin, on yrityksen menestyksekkäin tuote. Festivo onkin tiivis osa kuluttajien arkea, sillä asiakkaat käyttävät tuotetta joka päivä omassa keittiössään.

Festivon tuotteet myydään laajan jälleenmyyjäverkoston kautta ja jälleenmyyjät välittävät saamansa palautteen takaisin yritykselle. Englund saa myös paljon palautetta suoraan asiakkailta erilaisilla messuilla, joissa tuotteet ovat esillä. ”Kuuntelemme mielellämme asiakkaidemme mielipiteitä. Muun muassa kylmiöpakastimen muotoilua muutettiin asiakaspalautteiden perusteella”, paljastaa Englund. Vanhanmallisessa kylmiöpakastinyhdistelmässä oli pyöreät linjat ja kulmat. Sittemmin tuotteen linjat suoristettiin ja kulmat terävöitettiin, jotta se sopisi paremmin moderneihin suomalaisiin keittiöihin.

Suomalaisuus on laadun tae

Monille kuluttajille tulee yllätyksenä Festivon suomalaisuus. ”Brändimme tuo haastetta, se ei kuulosta suomalaiselta ja monet eivät ylipäätään tiedä, että Suomessa valmistetaan kodin kylmälaitteita”, Englund kuvailee. Festivolle suomalaisuus on tärkeää ja siitä ollaan ylpeitä. ”Avainlippu-merkki on esillä niin markkinointimateriaaleissamme kuin koulutusmateriaaleissammekin. Käytämme sitä myös tasaisin väliajoin somemarkkinoinnissamme”, Englund kertoo.

Festivo haluaa myös kertoa asiakkailleen, mitä tuotteiden suomalaisuus tarkoittaa. ”Tuomme Avainlipun kautta esille tuotteidemme kotimaisuusastetta. Merkin saamiseksi riittää, että tuotteen kotimaisuusaste on 50 prosenttia. Meidän tuotteillamme se on 80 prosenttia. Korkea kotimaisuusaste takaa tuotteidemme laadun ja pitkän käyttöiän”, Englund sanoo. Festivon tuotteet valmistetaan Suomessa ja valmistukseen käytetään raaka-aineita, jotka hankitaan mahdollisuuksien mukaan lähialueen yhteistyökumppaneilta. Tämän vuoksi jopa kaksikymmentä vuotta vanhoihin koneisiin löytyy varaosia ja ne voidaan huoltaa.

Suomalaisuus itsessään ei kuitenkaan ole Festivon tärkein myyntivaltti. Se on laatu. ”Emme yritä erottua kilpailijoistamme pelkällä suomalaisuudella”, Englund toteaa. Esimerkiksi Festivon kylmiöpakastimesta löytyy neljä eri lämpötilaa, jotka mahdollistavat erilaisten elintarvikkeiden säilymisen hyvänä pidempään. Tavallisissa laitteissa lämpötiloja on yleensä vain kaksi. Festivon laitteissa on myös kilpailijoista poikkeavat mitat – kylmiön sisätilan litroihin on panostettu.

Festivon tuotteiden laatuun kuuluu myös sisäosien paras mahdollinen varustelu. Sisätiloista löytyy lasihyllyt, puinen juureskori sekä LED-valaisimet, jotka kuluttavat vähemmän sähköä ja kestävät pidempään. Asiakkaiden arkea helpottaa myös automaattinen sulatus.

Lue lisää Festivon sivuilta

Lue muita Avainlippu-yritystarinoita