Viime vuonna Avainlippuja myönnettiin yli 800, ja sitä kantaa nyt jo yli 4200 tuotetta ja palvelua. Merkki myönnetään Suomessa valmistetulle tuotteelle, tuoteryhmälle tai täällä tuotetulle palvelulle. Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä.

Olemme jo vuosia kampanjoineet kuluttajille ja muistutelleet Avainlipun alla siitä, että omilla ostopäätöksillä voi vaikuttaa. Pienilläkin muutoksilla on merkitystä. Jo 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin kuukaudessa tuo 10 000 vuosityöpaikkaa, jos me kaikki valitsemme niin. Muutoksen ei tarvitse olla iso arkipäivän päätöksissä – jos vaikka valitsisit suomalaiset sukat, shampoon tai kyläpaikkaan viemisiksi jotain kotimaista?

Kotimaisuus valttia myös yritysten hankinnoissa

Tänä vuonna haluamme tuoda esiin aiempaa vahvemmin myös yritysten hankintojen merkityksen. Yritykset tekevät hankintoja 190 miljardilla eurolla vuodessa, ja jos nämä rahat kanavoituvat kotimaisiin hankintoihin, kyseessä ei olekaan enää mikään pieni puro, vaan valtava virta. Onneksi tästä virrasta jo nyt 140 miljardia euroa kohdistuu Suomeen. Tilanne on hyvä, mutta vieläkin voimme parantaa.

Maaliskuun alussa starttaa Avainlippu-merkin ja yritysten yhteinen kampanja, jossa haluamme nimenomaan muistuttaa yrityksiä siitä, että niiden hankinnoissa mietittäisiin kotimaisuutta entistä vahvemmin. Haluamme tuoda esiin suomalaisia vaihtoehtoja, joita usein löytyy sekä tuotteiden että palveluiden kohdalla. Yrityspäättäjistä kaikki tuntevat Avainlipun, ja 46 % sanoo sen vaikuttavan ostopäätöksiin*. Avainlippua kannattaa siis näyttää ja käyttää myös BtoB-liiketoiminnan tukena.

Kuluttajia emme unohda tänäkään vuonna, myöhemmin keväällä Avainlippu näkyy ja kuuluu taas sekä tv:ssä että radiossa. Syksyn tullen haluamme puhua jälleen myös julkisten hankintojen kohdistamisen merkityksestä; ei toki suomalaista vain koska se on suomalaista, vaan sen laadun, vastuullisuuden ja yhteiskunnallisten vaikutusten takia.

Tehdään tästäkin vuodesta 2019 yhdessä hieno Avainlippu-vuosi! Nostetaan lippu korkealle jo heti vuoden alussa ja ollaan ylpeitä tästä upeasta osaamisesta, mitä meillä Suomessa ja Avainlippu-yrityksissä on. Tehdään myös itse valintoja suomalaisen työn, työpaikkojen, yhteiskunnan hyvinvoinnin ja vastuullisuuden puolesta, niin kotona kuin työpaikalla. Minä lupaan – lupaisitko sinäkin?

 

*) Yritykset ostopäätösten äärellä -tutkimus 2018