Lomailua suunnittelevat perheet ovat varmasti miettineet vaihtoehtoja kotimaisten ja ulkomaisten lomakohteiden väliltä. Se, millaisia aktiviteetteja talvilomalla halutaan tehdä, puntaroidaan myös tarkoin.

Talvilomaa suunnitellessa voi ja kannattaa pohtia, millaisia arvoja kantaa ja millaista kulttuuriperintöä haluaa välittää omalle jälkikasvulleen. Perustelut talviloman viettämiseen kotimaassa voi aloittaa vaikkapa vastuullisuusnäkökulmasta, joka on noussut tärkeäksi arvoksi kuluttajien pohtiessa omia kulutustottumuksiaan. Viime joulukuussa tehdyn tutkimuksemme mukaan lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi kiinnittää huomiota kuluttamisen vastuullisuuteen ja että yksilöllä on päävastuu oman kuluttamisensa vastuullisuudesta.

Kuluta vastuullisesti – matkaile kotimaassa

Yksi selkeä keino lisätä kuluttamisen vastuullisuutta on suosia kotimaassa matkailua. Tällöin hiilijalanjälki jää useimmiten ulkomaanmatkailua pienemmäksi. Kotimaanmatkailu ravintolapalveluineen sekä oheispalveluineen teattereista hiihtosafareihin ovat kokemuksia, joita moni muistelee myöhemminkin.

Jos ei kuitenkaan ole lähdössä lomalla mihinkään kotoa tai on menossa omalle mökilleen, niin ei pidä unohtaa mahdollisuutta ulkoilemiseen. Voit mennä pulkkamäkeen, hiihtää kotimaisilla Peltosen suksilla tai pelata jääkiekkoa kotimaisella Paman jääkiekkomailalla. Ei myöskään sovi unohtaa sisäaktiviteetteja, kuten mahdollisuutta viettää päivä koko perheen voimin HopLopissa, jos säät eivät ulkona suosi.

Parhaimmillaan kauniissa ja aurinkoisessa suomalaisessa pikkupakkassäässä voi vain nauttia päivän paisteesta ja antaa ajatusten vaellella, kun on pukeutunut hyvin. Tähänkin tilanteeseen meiltä onneksi löytyy hyviä suomalaisia Avainlippu-tuotteita aina hanskoista, kengistä, pipoista, talvitakkeihin ja -housuihin.

Kotimaisuuden suosiminen työllistää suomalaisia

Miksi talviloma, kuten muukin vuoden aikana tapahtuva kotimaanmatkailu tai kotimaisten tuotteiden ja palveluiden käyttö, sitten on niin tärkeää?  Yksinkertaistaen ne tukevat suomalaista työtä ja työllistymistä. Esimerkiksi matkailu ja siihen liittyvät toiminnot työllistävät Suomessa vähintään yli 112 000 työntekijää. Matkailusesonkien, kuten hiihtoloman, aikaan työllisyysvaikutukset ovat suurimmillaan. Matkailualan on arvioitu olevan yli 19 miljardin euron kokonaisuus. Tästä osuudesta suurin osa tulee kotimaan matkailusta. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n mukaan työvoimatarpeen  matkailussa arvioidaan kasvavan noin 7 000 kokoaikaisella työntekijällä vuoteen 2020 mennessä. Kotimaan matkailua kasvattamalla ja valitsemalla kotimaisia tuotteita ja palveluita työllisyyden määrä voi olla jopa tätäkin suurempi.

Suomi on noussut viime vuosina turistien keskuudessa arvostetuksi matkakohteeksi. Myös meidän suomalaisten tulisi arvostaa entistä enemmän täällä tuotettuja tuotteita ja palveluita. Kotimaan kamaralla pysyminen sekä kotimaisten tuotteiden ja palvelujen valitseminen ovat vastuullisuustekoja, joita kannattaa ehdottomasti tehdä.

 

Jokke Eljala
Tutkimuspäällikkö
Suomalaisen Työn Liitto