Kulutustottumuksemme muuttuvat vastuullisempaan suuntaan, ja hyvä niin. Ilmastonlämpeneminen on globaali huolenaihe, joka jyskyttää nykyään monen yksilön takaraivossa, kun mietimme hankintoja.

Ostopäätöksen taustalla voivat vaikuttaa ekologiset ja eettiset arvot, tuotteiden elinkaari ja esimerkiksi yrityksen noudattamat kestävän kehityksen periaatteet. Yli 90 prosenttia pitää myös kotimaisen tuotteen valintaa vastuullisena.

Vaikka vastuullisen kuluttamisen trendi on vahvistunut jo vuosia, on arkielämässä myös ostamisen helppous usein ratkaiseva tekijä. Vain arvoihinsa syvälle vihkiytyneet kuluttajat jaksavat nähdä vaivaa tuotteiden taustojen selvittämiseen. Tuotteisiin liittyvistä vastuullisuustekijöistä kannattaakin siis kertoa helposti ja yksiselitteisesti.

Avainlippu-merkki Suomessa valmistetuille tuotteille ja kotimaisille palveluille

On olemassa monia merkintöjä, jotka viestivät kuluttajille esimerkiksi tuotteen alkuperästä, valmistusmaasta ja ekologisesta valmistusprosessista. Näiden merkkien takana on selkeät kriteerit, joten merkkien viesti on kuluttajille luotettava.

Me Suomalaisen Työn Liitossa myönnämme Avainlippu-merkkiä Suomessa valmistetuille tuotteille ja kotimaisille palveluille. Jo yli 50-vuotta vanhan alkuperämerkin tuntevat lähes kaikki suomalaiset ja merkki motivoi ostamaan 75 % suomalaisista. Se ei ole mikään ihme, onhan kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen monella tapaa vastuullinen valinta. Se luo työtä ja hyvinvointia Suomeen.

Avainlippu-merkki on yritykselle helppo tapa viestiä siitä, että tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomessa, hae sinäkin merkki yrityksellesi nyt!

Hae Avainlippu-merkkiä yrityksellesi »